– Op weg – letterlijk. Organiseer een wandeling naar plekken (als het kan in de eigen woonplaats) die belangrijk zijn voor de katholieke respectievelijk Joodse inwoners. Vertel vooral verhalen over de mensen die aan deze plekken verbonden zijn of laat betrokkenen vertellen. Bedenk gespreksvragen voor onderweg.
– Lees een Bijbeltekst die past bij het thema en bespreek die samen. De boeken van rabbijn Jonathan Sacks over de vijf boeken van de Tora bieden mooie aanknopingspunten.
– Bedenk een alternatieve versie van het bekende spel ‘levensweg’, waarin deelnemers vertellen over de betekenis van verschillende levensfasen voor henzelf en voor de manier waarop ze hun traditie ervaren.
– Lezen, leren en zingen: de opgangspsalmen, Psalm 120-134 (een selectie).
– Voor het kerkelijk kader: Jodendom in de praktijk. Lees de tekst van Nostra aetate en bespreek in ieder geval de volgende vragen: a) In hoeverre denkt u dat de gewenste nieuwe visie op het Jodendom en de eigen traditie ingebed is aan de basis? b) De tekst spreekt de wens uit om elkaar beter te leren kennen en meer te leren waarderen ‘vooral door middel van Bijbelse en theologische studies en door een broederlijke dialoog.’ Welke bijdrage levert u hier zelf aan of zou u hieraan willen leveren? Wat is daarvoor nodig? Wat zijn obstakels en hoe zouden die overwonnen kunnen worden?
Bron: Dagvanhetjodendom.nl | Foto: Pixabay