ANBI
KRJ ten behoeve van ANBI (versie: 2022)
Naam van de Instelling:
Katholieke Raad voor het Jodendom / KRJ
RSIN nummer:
824 19 00 26
Contactgegevens:
Bezoekadres:
Adriaen van Ostadelaan 140
3583 AM Utrecht
Postadres:
Postbus 13049
3507 LA Utrecht
Website: https://katholiekeraadjodendom.nl
E-mail: info@katholiekeraadjodendom.nl
Tel.: 030 – 232 69 00
Samenstelling van het bestuur:
Voorzitter: drs. Frans Zwarts
Secretaris: drs. Roman Gruijters
Penningmeester: prof. ir. Pieter Rookmaaker
Communicatie: br. Hans-Peter Bartels ofm
Algemeen bestuurslid: drs. Günther Sturms
Het bestuur telt 5 leden.
Doelstelling:
De Katholieke Raad voor Kerk en Jodendom stelt zich ten doel:
1. binnen de katholieke gemeenschap in Nederland activiteiten ontwikkelen of ondersteunen die bijdragen aan de bewustwording van de relatie van de Katholieke Kerk met het Jodendom en de religieuze en maatschappelijke betekenis van de relatie verdiepen.
2. via de Bisschoppelijke Commissie voor de betrekkingen met het Jodendom de Bisschoppenconferentie in deze informeren en adviseren benevens individuele bisschoppen nader van advies dienen respectievelijk van informatie voorzien.
3. nationaal en internationaal contacten onderhouden met Joodse instanties, met overleg-organisaties tussen Joden en Christenen en met andere Katholieke instellingen werkzaam op het terrein van de betrekkingen van de Katholieke Kerk met het Jodendom.
4a. antisemitisme en antijudaïsme binnen Nederland, in het bijzonder onder katholieken en binnen de kerk, te bestrijden.
4b. de kennis van de joodse traditie – met in het bijzonder ook aandacht voor de Joodse wortels van het christendom – onder katholieken te vergroten.
4c. de dialoog tussen ‘gewone’ Joden en ‘gewone’ katholieken te stimuleren en faciliteren.
Het Beleidsplan
In het verlengde van zijn doelstellingen zal de KRJ zich de komende jaren blijven richten op het verschaffen van informatie over het Jodendom en de relatie tussen Christendom en Jodendom. Daarnaast zal de aandacht uitgaan naar de volgende punten:
- De KRJ zal omgevormd worden tot een werkgemeenschap die bestaat uit projectgroepen. Een groot deel van het werk van de KRJ zal voortaan bestaan uit tijdelijke projecten. De uitvoering van deze projecten is in handen van diverse projectgroepen.
- Een twee sporenbeleid waarbij er zowel aandacht is voor de eigen kerkelijke achterban (parochies, etc.) en nieuwe wegen (bijv. binnen het onderwijs) en verbredende projecten, zoals Zinvloed en het Kunstproject
- informatie afstemmen en samenwerken met andere gelijkgestemde organisaties
Voor 2023 staan op het programma:
- onderhouden van de website
- verdere integratie van de website dagvanhetjodendom.nl
- verzorgen van een digitale nieuwsbrief voor de Vrienden van de KRJ
- opzetten van nieuwe dialoogwandelingen met ontmoetingen van joden en christenen
- het organiseren van de Kardinaal Willebrandlezing
- voorbereiden van Auschwitz Study Visits
- organiseren van een studieconferentie in oktober
- het voorbereiden van een aantal meerdaagse bijeenkomsten (try-outs) onder de naam Zinvloed – ‘zinvolle dialoogbijeenkomsten’ i.s.m. Dominicanenklooster Huissen voor en door jonge vernieuwers/pioniers
Het beloningsbeleid
De leden van het bestuur ontvangen voor de uitoefening van hun functie geen beloning. Wel hebben zij recht op een vergoeding van redelijkerwijs gemaakte onkosten voor hun functie.
Over het jaar 2022
Een overzicht van de belangrijkste recente activiteiten:
- onderhoud aan de website katholiekeraadjodendom.nl
- verzorgen van een nieuwsbrief en Facebookpagina “Katholieke Raad voor het Jodendom”
- aanleveren van ‘keuzepagina’s’ aan De Zalige Zalm t.b.v. parochiebladen
- voorbereiden van de Dag van het Jodendom 2023 over ‘Vrouwen in de Hebreeuwse Bijbel’
- organisatie van een heidag voor het bestuur
- organisatie van een vriendendag
- opzetten van een transitieplan
- de communicatie versterken met de Vrienden van de KRJ
Financiële verantwoording
Staat van Baten en Lasten over 2022:
BATEN (in euro’s)
Bijdragen leden – 1.450
Schenking – 25.000
Opbrengst beleggingen – 283
Totaal baten: 26.733
___
LASTEN (in euro’s)
Vergaderkosten – 380
Bureaukosten/onderhoud website – 24.861
Betalingsverkeer/KvK/LEI – 754
Representatie – 157
Onvoorzien – 150
Projecten – 5.500
Totaal lasten: 31.802
Resultaat: (-) 5.069