Geplaatst op 17 oktober 2022

Gebeden voor nacht en slaap – Recensie Cor Sinnema

Het tweetalige boek Gebeden voor nacht en slaap verrast omdat het – anders dan de titel doet vermoeden – geen gebedenboek is, maar een kunstwerk. Het bestaat uit afbeeldingen van 72 pastels van Juke Hudig. Zij ontdekte het muziekstuk ‘Prayers for Night and Sleep’ van de Amerikaanse componist David Lang. Dat werk is gebaseerd op oude joodse gebeden, die voor het slapen gaan worden geciteerd. Daar was Juke zo door gefascineerd dat ze hierbij deze pastels heeft gemaakt in ‘zwart’.

Het resultaat is duidelijk teamwork. De pastels van Hudig gingen door de handen van ontwerper Mark Schalken, Hapé Smeele heeft het boek gereproduceerd, en het is door Chris van Koeverden gedrukt. De minimale teksten zijn geredigeerd door Anne C. Possel en tenslotte is het geheel tot een boek gebundeld volgens ‘Japanse binding’ door Patist. Dat wil zeggen dat aan de voorkant van de bladzijden een vouw zit en de binnenkant van de bladzijden onbedrukt is.

Het omslaan van de bladzijden bezorgt de gebruiker geen leeservaring, maar is eerder te vergelijken met het bezoek aan een galerie. Ik bladerde het boek door terwijl ik luisterde naar de opname die gemaakt is van de wereldpremière van het muziekstuk door Amsterdam Sinfonietta in het Muziekgebouw in Amsterdam. Ik moest ook even denken aan de Lofzang van Simeon, waarmee het dagelijkse getijdengebed besluit: “Uw dienaar laat Gij, Heer, nu naar uw woord in vrede gaan”.

Juke Huding is een bewustzijnskunstenaar. Haar pastels worden dit najaar geëxposeerd in het Gouden Rozenkruis in Bergen op Zoom.

Gebeden voor nacht en slaap. Juke Hudig, Uitgeverij Nachtwind, Hilversum, ISBN 9789083078649, 2022, 170 blz. € 33,-

Cor Sinnema is permanent diaken in het bisdom Den Bosch