Presentatie docentenmagazine: lesgeven over de Holocaust
Vandaag is het eerste exemplaar van 4FREE, lesgeven over de Holocaust aan het onderwijs gepresenteerd. Doel van het magazine is docenten hulp te bieden bij het lesgeven over de Holocaust. Bij 4.000 docenten geschiedenis ligt het magazine deze week op de mat.
Wim van de Donk, voorzitter van het Nationaal Comité 4 en 5 mei, reikte het eerste exemplaar uit aan Matthijs Braat, docent geschiedenis aan het Lorentz Casimir Lyceum in Eindhoven.
“Kennis over de Holocaust en weten waarom we deze gebeurtenis herdenken, is essentieel. Met deze speciale editie van 4FREE wil het Nationaal Comité 4 en 5 mei docenten helpen om hier in de klas bij stil te staan. Dat is nodig, zeker nu het Israëlisch-Palestijns conflict de verhoudingen op scherp zet, wat doorwerkt tot in de Nederlandse klaslokalen,” aldus Van de Donk.
Braat nam het magazine in ontvangst in aanwezigheid van zijn leerlingen uit de derde klas. Gastspreker Miel Andriesse van Steunpunt Gastsprekers WOII-Heden, overlevende van de Holocaust, ging vervolgens met de klas in gesprek over zijn ervaringen tijdens de Tweede Wereldoorlog en daarna.
Over het magazine
Jaarlijks wordt op 27 januari, de dag van de bevrijding van vernietigingskamp Auschwitz in 1945, wereldwijd de Holocaust herdacht. Het Nationaal Comité 4 en 5 mei roept docenten op om in deze periode extra aandacht te besteden aan Holocausteducatie, om jongere generaties te leren over de verschrikkingen van toen en een tegenwicht te bieden aan het steeds weer opkomende antisemitisme. Zo is er een tijdlijn van Jodenvervolging, een overzicht van historisch en hedendaags antisemitisme en een lijst met Holocausteducatiepartners waar docenten mee kunnen samenwerken, zoals gastsprekers en de WO2 Herinneringscentra. Ook staan er in het magazine tips om handelingsverlegenheid tegen te gaan.
Voor geïnteresseerde leraren en onderwijsmedewerkers die het magazine graag gebruiken voor andere schoolvakken is het magazine gratis online beschikbaar.
Bron: 4en5mei.nl