Geplaatst op 14 april 2021

Recensie van ‘Over grenzen – Mijn leven in Israël’

Joanne Nihom komt uit een Nederlands-Joods gezin en verhuisde in 2005 definitief naar Israël. Haar ouders hebben de oorlog overleefd en waren hier al eerder heen geëmigreerd. Zelf ging ze er geregeld op vakantie. Inmiddels noemt ze Israël haar thuis en Nederland haar moederland. Als journaliste schrijft ze met een zekere afstandelijkheid blogs over haar leven in Israël. Een groot aantal van die blogs heeft ze met persoonlijke dagboekaantekeningen bijeen gebracht. Haar boek is de weergave van “een aaneenschakeling van intense ontmoetingen en gesprekken” (blz. 107). Haar referentiekader blijft het Nederlandse lezerspubliek.

Met de gebundelde verslagen wil de schrijfster laten zien hoe mensen met heel uiteenlopende achtergronden in Israël samenleven. Onder de mensen die ze spreekt zijn vrienden en vriendinnen, werkzaam als diplomaat, in het onderwijs, gezondheidszorg of het leger. Ze praat met de kapper en de bakker, artsen en verpleegkundigen, op het platteland en in de stad. Of met een clown, militairen en dienstweigeraars, boekhandelaren en een telefoonwinkelier.

Israël is een complex land waar Israëli’s, Palestijnen, Arabieren, Bedoeïenen, joden, christenen en moslims samenwonen. Nihom geeft vooraf uitleg van enkele benamingen, waaronder de diverse bevolkingsgroepen, maar ook van begrippen als ‘bezetting’’, ‘Samaria’ en ‘co-existentie’. Hiervoor gebruikt ze de reacties van 19 willekeurige mensen, waardoor ze geen eigen positie hoeft te kiezen.

Naast de grote diversiteit van haar gesprekspartners valt op in hoeveel groepen zij georganiseerd zijn. Vaak zijn zij naast hun ‘gewone’ werk ook actief in heel vreedzame initiatieven: koken, muziek, sport, techniek of olijfboomplantages. Israël blijkt een land met mensen vol idealen die deelnemen aan praatgroepen en de sterke wil om er iets van te maken. Aan het eind van het boek wordt naar 27 websites verwezen van de groepen die zich op deelterreinen inspannen.

Het is een persoonlijk boek en interessant voor wie een indruk wil krijgen van het gewone alledaagse leven in Israël, zoals de altijd aanwezige angst en spanning, maar ook het (niet) op tijd komen van afspraken, verschillende eetgewoontes en weggebruikers.

Over grenzen. Mijn leven in Israël. Joanne Nihom, KokBoekencentrum Uitgevers, Utrecht, 2021, ISBN 978 90 435 3554 0, 272 blz. € 18,99