Geplaatst op 12 mei 2021

Recensie van ‘Tussen werelden – Chagall & hedendaagse kunstenaars’

Deze tweetalige publicatie is verschenen bij de gelijknamige tentoonstelling (in Museum Krona) die is samengesteld door Joël Cahen, gastcurator en voormalig directeur van het Joods Historisch Museum, Ronit Eden, gastcurator en Wouter Prins, senior-conservator van Museum Krona. Het idee voor deze tentoonstelling werd ingegeven door een verzameling prenten van Marc Chagall, die al eerder in 1987 te zien zijn geweest in hetzelfde museum dat toen nog ‘Museum voor Religieuze Kunst’ heette. Zij hebben zich grondig kunnen voorbereiden, want de expositie werd wegens corona met een jaar uitgesteld.

Hun begeleidend boek bevat 21 kleurenfoto’s van werken van Chagall en 11 werken van hedendaagse kunstenaars uit Iran, Georgië, Rusland, Israël, Colombia en Nederland. Het zijn: CANAN, Hamid El Kanbouhi, Ramaz Goiati, Raquel van Haver, Menashe Kadishman, Daniel Kiczales, Shirin Neshat, Porat Salomon, Erik-Jan van der Schuur, Soody S. Sharifi en Masha Trebukova. Wouter Prins en Joël Cahen geven, met korte beschrijvingen van alle getoonde kunstwerken, alvast een mooie indruk van wat de museumbezoeker straks kan aantreffen op de tentoonstelling van 26 mei tot met 26 september 2021 in Museum Krona in Uden.

Bij allen spelen afkomst en identiteit een grote rol. Dat is meer dan de religie, orthodox of liberaal, het gaat ook om culturele verschillen, een gesloten wereld of de moderne wereld. Het leven van Chagall wordt gekenmerkt door het aanpassingsproces van joden in de diaspora aan de omringende samenleving.

De kern van de expositie bestaat uit 14 etsen en litho’s van Chagall die nu in bezit zijn van het Joods Historisch Museum in Amsterdam. Daarnaast zijn er enkele andere bruiklenen van Chagall uit Amerika en Israël te zien en werken van de 11 genoemde eigentijdse kunstenaars. Hieronder bevinden zich videoproducties en werk met zeer uiteenlopende materialen en technieken waaronder aarde, roestig staal, papier en acryl.

Veel van de werken van Chagall die nu worden getoond zijn oorspronkelijk verzameld door pater Arie Reijers van de missionarissen van de Heilige Familie. Deze docent (kunst)geschiedenis aan het kleinseminarie heeft veel scholieren, onder wie uw recensent, door een gepassioneerde manier van vertellen in contact gebracht met kunst.

“Chagall is 35 jaar na zijn dood actueler dan ooit”, schrijft conservator Wouter Prins in de inleiding. “Van kunstenaar met een Joodse afkomst is hij een joodse kunstenaar geworden.” Een dergelijke ontwikkeling hebben andere kunstenaars ook doorgemaakt. Kortom: voor de liefhebber is het een ‘must’ om te zien, zodra het weer kan/mag.

Tussen werelden. Chagall & hedendaagse kunstenaars / Between Worlds: Chagall & Contemporary Artists. Joël Cahen, Ronit Eden en Wouter Prins. Krona Museum / Berne Media, ISBN 978 90 8972 4274, 2021, 93 blz., €19,95 | Voor meer info: klik hier.